Organisatie en Registratie
De gediplomeerde Mesologen staan geregistreerd bij het Nederlands Register voor Mesologie: (NRM). Het Register draagt onder andere zorg voor de controle van de reglementen en de visitatie. De Mesologen zijn tevens aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Mesologie® (NVVM). Deze vereniging regelt onder meer het tuchtrecht, de klachtenprocedure en de beroepsethiek.
De reglementen worden met regelmaat gecontroleerd door externe organisaties, waaronder de
Consumentenbond. In december 2001, 2002 en 2005 heeft de Consumentenbond aan
de Nederlandse Vereniging voor Mesologie de hoogst haalbare score toegekend
(een 10). De Vereniging staat daarmee sindsdien op de eerste plaats.
De Mesoloog dient volgens strakke richtlijnen haar praktijk uit te oefenen,
zich te houden aan de gedragscode van de beroepsgroep en zich regelmatig bij
te laten scholen
Ook ben ik als Mesoloog aangesloten bij de Register Beroepsbeoefenaren Coplementaire Zorg" (RBCZ) en bij de Vereniging ter Bevordering van Alternatieve Geneeswijze (VBAG)
Opleiding Mesologie
De mesoloog heeft zijn of haar opleiding gevolgd aan de Academie voor Mesologie te Amsterdam. Mesologie is een HBO+ opleiding.
Contactgegevens Academie voor Mesologie:
Stichting Academie voor Integrale Geneeswijzen Amsterdam
(SAIGA)
Hugo de Grootkade 30-38
1052 LT Amsterdam
Telefoon: +31 (0)20-6823515
Klachten
Alle VBAG-zorgverleners zijn aangesloten bij een geschillencommissie. Ze doen er alles aan om jou op een goede en respectvolle manier hulp te bieden. Toch kan het voorkomen dat je ergens niet tevreden over bent. Het zou goed zijn als je de kwestie eerst met de therapeut bespreekt. Misschien is er sprake van een misverstand en kom je er samen uit als je kenbaar maakt waarover je ontevreden bent of wat je anders wilt. Is het moeilijk je ongenoegen mondeling te uiten? Probeer het dan schriftelijk voor te leggen. Meestal lost een goed gesprek met je therapeut jouw onvrede of klacht op.
Voel je je niet in staat de kwestie te bespreken met je therapeut, laat de situatie dit niet toe of kom je er samen niet uit? Dan kun je kosteloos een onafhankelijke klachtenfunctionaris inschakelen. Deze ondersteunt je bij het formuleren van jouw klacht of onvrede en bij het onderzoeken van oplossingen. Samen met jou wordt gekeken naar de mogelijkheden om gehoor te vinden voor jouw klacht. Je klacht wordt binnen zes weken afgehandeld. De therapeut om wie het gaat, heeft er recht op om dit te weten en wordt op de hoogte gesteld.
Heb je hulp nodig of is de kwestie aanleiding om een klacht
in te dienen, neem dan contact op met Quasir.
E-mail:bemiddeling@quasir.nl of telefonisch: 06 4844 5538.
Als de inzet van de klachtenfunctionaris of de wijze waarop jouw onvrede of klacht is
afgehandeld voor jou onbevredigend is, dan kun je je wenden tot de
geschillencommissie. Deze geschillencommissie is onafhankelijk van alle
partijen en gespecialiseerd in de complementaire zorg. Een uitspraak van
de geschillencommissie over jouw klacht (geschil) is bindend, zowel voor
jou als de therapeut. Soms kan de commissie besluiten een
schadevergoeding toe te kennen.
Kosten
Een geschil indienen bij de geschillencommissie kost € 50. De geschillencommissie doet binnen zes
maanden uitspraak over jouw klacht. Op zorggeschil.nl vindt je meer
informatie over hoe je een geschil kunt indienen. De klachtenfunctionaris
kan je hierbij helpen.